Historia
Furulunds IK – även kallat FIK – bildades 1 april år 1910 och tillhör skånes äldsta fotbollsklubbar. Endast sju stycken klubbar är äldre än FIK. Initiativtagare var Erik Janson och Algot Centervall. August Schmitz, verkställande direktör vid Malmö Yllefabriks AB (MYA), upplät vid starten en fri plats till föreningen och kostnadsfritt material.

1923 invigdes en ny plan i Viken och samma år ingick föreningen i Svenska Idrottsförbundet och Skånska fotbollförbundet. Under 1920- och 1930-talet förekom ett flitigt matchutbyte med klubbarna i Kävlinge, Eslöv, Landskrona och Lund. 1936 tillkom nuvarande idrottsplats, Ljungvalla IP.

Furulund har haft många idrottsföreningar, varav några sedermera har uppgått i Furulunds IK. Några exempel är friidrott, Brottarklubben Champion och Furulunds boxningsklubb. Brottningen kom starkt i slutet av 1950- och början av 1960-talet. Furulund hade många duktiga brottare under denna tid. Namn att notera är bröderna Schoug, Ronny Månsson och Lars Lundberg. 1965 inleddes ett samarbete med KGIF:s brottningssektion och därmed började en guldkantad brottningsepok med bland annat två Elitserievinster, 2:a i lag-SM och flera segrar i Skånecupen. Jan Månsson blev 6:a i VM 1978 och Kari Ylimäki blev svensk juniormästare 1972.

Brottningssektionen lämnade FIK 1978 för att bilda Kävlinge-Furulunds Brottarklubb och sedan dess är fotbollen den enda idrotten i Furulunds IK. På 1940- och 50-talen låg föreningen huvudsakligen i division 4 och 5. Spelare att nämna under denna tidsperiod är bröderna Hejde, Hilding Nilsson och Stig ”Dippa” Svensson.

FIK:s mest framgångsrika år i föreningens historia är sannolikt perioden kring 1968-1970. Då gick man från division 5 till division 3 och hamnade där på 4:e plats. Att notera är att div 2 var serien under allsvenskan på den tiden. Det var alltså 3:an "på riktigt" som FIK spelade i. Efter dessa framgångar värvades Jörn Pettersson till allsvenska Landskrona BOIS medan Jan Bengtsson kom tillbaks från Malmö FF. Andra spelare att nämna under denna period är Henry ”Gärsnäs” Persson, Gert ”Flua” Nilsson, Lars Westerberg och Ronny Mårtensson. Den sistnämnde har spelat över 600 matcher i vårt representationslag. 1971 blev det degradering till division 4, där man mestadels höll till på 1970-talet.

1969 var FIK en av de första föreningarna i landet att bilda en damsektion och man deltog med damlaget i en av de allra första damserierna. Under ett antal år har vi inte haft damlag, men f o m säsongen 2014 så har vi återigen detta. Oerhört trevligt! Stommen är ett blandat lag med tjejer födda -99, -98, 97 och -96. Dessutom har vi en stark återväxt med flickor i de allra yngsta i åldrarna, vilket är mycket glädjande!

Det har spelats många minnesvärda matcher på Ljungvalla. Exempelvis 1985 när vår vänförening Malmö FF en av sina matcher i Tipscupen på Ljungvalla IP. Inte mindre än 1700 åskådare fanns på plats på Ljungvalla för att se framgångsrika spelare såsom Janne Möller, Hasse Borg och Jonas Thern. Tränare i MFF på den tiden var för övrigt den duktige tränaren Roy Hodgson medan den minst lika välkände Tord Grip var manager.

Under 1980-, 1990- och början av 2000-talet så har föreningens representationslag mestadels pendlat mellan division 5 och 6. Det är dock värt att nämna att FIK under denna period har fostrat en del spelare som sedermera har tagit steget till större klubbar såsom Helsingborgs IF och Landskrona BOIS. På så sätt fungerar föreningen som en plantskola för breddfotbollen men även för spelare som vill ta sig till högre nivåer på fotbollsskalan.

2010 var året då FIK fyllde 100 år och firade hundraårsjubileum samtidigt som vår vän- och nätverksförening Malmö FF. Vårt representationslag passade på att sätta guldkant på jubileumsåret genom att spela mycket stabilt i serien och var snudd på att bli seriesegrare. Vinst i kvalmatcherna betydde div 4-spel trots allt.